عکس شیرینی_کرکی
ریحان کیک
۳۹
۱.۱k

شیرینی_کرکی

۱۳ اسفند ۰۰
مواد لازم:
ارد سفید ۳۰۰ گرم

ارد نخودچی ۱۰۰ گرم

ارد برنج ۱۰۰گرم

روغن جامد ۲۲۵ گرم

پودر قند ۱۷۵ گرم

پودر هل ۱ قاشق چایخوری

زعفران دم کرده غلیظ ۱ق چ

پودر کاکائو ۱ قاشق غذا خوری

طرزتهیه
ابتدا روغن جامد و پودر قند را ده دقیقه با دور تند همزن بزنید تا مواد سبک و روشن شود سپس پودر هل رو اضافه کنیدو هم بزنید.
بعد مخلوط آرد های الک شده را کم کم اضافه کرده با همزن کمی زده با دور کند همزن ،وقتی مواد شبیه به خورده نان شد با دست خوب ورز دهید تا مواد انسجام پیدا کند(اگه نمیتونید خوب ورز بدین از چرخ گوشت یک بار رد کنید) سپس خمیر را سه قسمت کنید
به یکی ۱ قاشق چای خوری زعفران غلیظ به دیگری ۱ قاشق غذا خوری پودر کاکائو اضافه کرده و ورز دهید.و یک قسمت را ساده نگهدارید.
خمیرها را جداگانه در کیسه فریزری گذاشته و دردمای محیط ۳ الی ۴ ساعت استراحت دهید.
سپس گلوله هایی به اندازه یک فندق درشت از خمیر برداشته در دست اول خوب پرس کنید و گلوله کنید کمی روی ان را صاف کرده و با یک سر ماسوره یاکاتر دایره روی آن شکل بزنید.و در سینی که کاغذ روغنی انداخته اید با کمی فاصله قرار دهید.سپس تخم خرفه یا پودر پسته تزیین کنید.
(یا میتوانید خمیر را بین دو کیسه فریزر قرار داده و با وردنه باز کنید و کاتر بزنید) در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۶۰_۱۷۰ درجه به مدت حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه اجازه پخت دهید .
فر برقی دمای ۱۵۵ درجه به مدت ۲۰ دقیقه.
شیرینی تا در فر هست و داغه نرمه و وقتی دست می زنید به دستتون میچسبه پس زیادی بهش زمان ندین که سفت نشه بعد از پخت اجازه بدین حداقل ۲ ساعت در محیط بمونه کاملا خنک خنک بشه و از سینی جدا کنیدو در ظرف سرو بچینید.
حتما از روغن جامد صاف شده استفاده کنید
(روغن جامد لادن را به روش بن ماری ذوب کنید وقتی روغن ذوب شد ۵ دقیقه با قاشق هم بزنید تا شفاف بشه سپس از روی حرارت بردارید بعد از خنک شدن یک شب در یخچال بگذارید تا ببندد بعد ازش استفاده کنید)حتمااز قسمت سفت روغن بردارید برا صاف کردن

(اگر موقع گلوله کردن خمیر از هم باز میشه یا خورد این خمیر هنوز منسجم نیست و ورز میخواد)
(اگر که خمیر رو با دست ورز دادید و خمیر جمع نشد و هنوز شکل خورد نون داشت. یک قاشق روغن جامد بهش اضافه کنید و ورز بدید تا خمیر جمع بشه)

وفتی خمیرتون جمع شد دیگه زیاد ورز ندید که به روغن بیوفته

@cake_shirini_reihan.
#شیرینی_کرکی#شیرینی_عید#شیرینی_بهشتی#شیرینی_برنجی
...